Dag 9; 4e therapiedag

29 april 2022 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Tjonge jonge en dan hebben we ineens alweer de 4e dag! Wat gaat het snel. We werden om 7.10u door Imre erop geattendeerd dat ze al bijna naar de Brusjes groep moest! Oeps, vergeten dat ze een uur eerder moet dan Hidde en wij maar poko poko doen. Gelukkig hoeft ze niet veel te doen; geen make-up of stijltang door het haar. Bikini aan en een boterham erin. En daar gaat ze dan om 7.25u alleen op pad, bij de poort staat Jet en gaan ze samen richting CDTC. Later blijkt dat ze t/m 10u eigenlijk niet gesnorkeld hebben (wat in de planning lag), maar wel allerlei spelvormen met elkaar hebben gedaan (gewoon zwemmen, beachball, lummelen en verstoppertje). Om 10u sloot ze aan bij de sessie van Hidde en gaf ze aan dat ze een half uur later met de groep hadden afgesproken om te gaan snorkelen op het strand van Ocean Resort. We hebben haar daarna de hele dag amper gezien, haha. Tegen 17u kwamen Jet en Imre een keer boven water. Tussendoor zijn ze natuurlijk voorzien van chips, groentes en drinken. Verder hebben ze de hele tijd gesnorkeld, of in het water gelegen en gekletst. Wat een geweldige groep hebben ze zo samen (met Jet, Jente, Alix, Bram, Lisa en Imre). Later in de middag kwamen daar nog Klaas, Kobus en Hidde bij.

Wij gingen met een enthousiaste Hidde naar de therapie. Daphne was de deur nog niet uit om zich bij ons te voegen of hij vertelde dat hij gisterenavond boos geweest was op Imre en haar geslagen had. Hij leek bijna trots dat hij het vertelde. Daphne kon zo wat doorvragen al was dat lastig. Dan kan hij de woorden niet vinden of misschien durft hij het wel niet. We moeten dan sturen. Ook vertelde hij dat hij nog gepoept had en zelf zijn billen had afgeveegd. Nog met verbale ondersteuning en hulp, maar het begin is er.

Ze gingen naar binnen om een parcours af te leggen. Daar kwam hij enthousiast van terug. In het nagesprek heeft Daphne, samen met Hidde, uitgelegd wat ze hebben gedaan. Ze hebben het kwaliteitenspel erbij gebruikt. Dat hadden ze gisteren op het dok ook ingezet. Zo hadden ze bijv. een grote stapel verzwaringsdekens die hij één voor één moest verplaatsen. Onder de laatste deken lag dan het kaartje sterk. Zo krijgt hij een positief gevoel van zijn werk en hoop je dat dat gevoel blijft hangen, als het ware wordt ingeprent. Gelukkig legde hij vanavond al een link! We mochten in het vriendenboekje van Teun schrijven en bij het beschrijven van zijn karaktereigenschappen noemde hij meteen sterk!

Ook moest hij over een evenwichtsbalk lopen, daar hoorde het kaartje behendig bij. Een bak vol kleine ballen moest leeg binnen 1 minuut. Hij begon eerst alle ballen één voor één eruit te halen en toen ineens bedacht hij iets... hij vroeg aan de dames "mag ik de bak omgooien?". Natuurlijk, want ze hadden niet gezegd hoe de bak leeg moest. Hiervoor kreeg hij het kaartje slim. En als extra nog het kaartje zelfstandig, omdat hij dit zelf bedacht had. Hij kwam daarna met zijn typische enthousiasme naar buiten. Kan ik niet beschrijven, moet je zien. Mmmm zeggend, trekken met gezicht, friemelen met vingers. Hij had geen wetsuit aan, dat viel op. Maar voordat we iets konden zeggen zei hij zelf al "nu ga ik poepen!". En dat heeft hij ook zelfstandig uitgevoerd. Trotse ouders hier!! Hij had tegen Daphne en Britt gezegd "so, die stinkt". Die 2 hebben nu ook zijn geur mogen oppikken, haha.

Hij was zo blij om Kanoa en Sami weer te zien, "dag vriendjes van me". Kanoa was weer zichzelf en nu was Sami de boef. Hij werkte super goed mee, maar deed bij alles er nog een schepje bovenop. Hij mocht onder water duiken en dan springen, in zijn sprong gooide hij dan een voetbal en dat herhaalt zich dan een 3x. Sami weigerde te stoppen en ging wel 7x door. Ook mepte hij één keer bij het neerkomen heel hard met zijn staart op het water, heel vlakbij Daphne en Hidde zodat zij een bak water over zich heen kregen. Geweldig show beest! Of hij moest iets uitvoeren, maar wilde dan perse nog een keer. Ook gaf hij een geluidsshowtje weg.

Hidde had de tijd van zijn leven, hij is zo betrokken en open. Die ontspanning, ook op zijn gezicht (behalve als het licht te fel is, maar hij wil geen pet of bril op). Hij zegt in het voorbijgaan met het zwemmen "hallo, mevrouwtje koekoek mama". Hij lacht veel meer, kletst met Daphne en vraagt zelfs wat aan haar. De ouders van Britt en haar jongste broer waren komen kijken. Daar hadden we toestemming voor gegeven. Hidde vraagt even later aan Daphne; "heb jij geen ouders?". "Jawel zegt Daphne, die willen vast ook een keer komen kijken (zijn toevallig ook op het eiland). Mag dat van jou?". "Ja hoor", zegt Hidde. Hij is gelukkig niet afgeleid geweest door de hoeveelheid mensen, want er kwam nog een gezin kijken voor een rondleiding. Tijdens het zwemmen heeft hij het ook vaak over Imre. En vraagt hij waar Jet is (want hij ziet alleen Imre).

Op het dok werken ze met trilmateriaal, vandaag een soort pen/elektrische tandenborstel, dit helpt om de aandacht op een bepaald lichaamsdeel te richten. Zo wordt dat gedeelte beter gevoeld en gebruikt. Ook is hij zo meer actief en gefocust. Verder geeft het een prettig gevoel. Hij krijgt ook zeggenschap doordat hij het bij Britt mag uitproberen op haar arm.

Als hij klaar is met al zijn opdrachten op het dok en in het water, zwaaien de dolfijnen hem uit en zegt hij "Ik ga jou missen dolfijntje". Dit vindt Daphne zo bijzonder en lief dat ze bij ons aangeeft dat dit haar geraakt heeft. Ze kreeg er kippenvel van. Toch maar zo'n beest meenemen en hem voor het huis in de vijver zetten.

Het nagesprek verloopt goed en is uitgebreid. We voelen ons heel erg gehoord door het team rondom Hidde. Ook denkt Daphne goed mee wat helpend kan zijn. Vooral omdat ze het moet doen met de dingen die wij aangeven, omdat zij bijv. geen boze buien meemaakt. Bij hen is hij zen! We hebben de ondersteuning voor het afvegen al meegekregen en uitgevoerd. Dan denk je wel eens...waarom is ons dat thuis niet gelukt? En lukt het hier wel meteen? Dat is nu (voor de sceptici onder onze lezers) de magie van hier zijn. De kinderen staan zoveel meer open voor de therapieën. Er gaan luikjes open waar we normaal veel langer aan moeten trekken om ze open te krijgen.

Na de therapie hadden we allerlei plannen, maar door de date van Imre laten we alles vallen. Het weer is warm, maar bewolkt. Met in de middag zelfs nog een paar buien. Koen, Hidde en ik gaan even struinen op Mambo beach en eten/drinken wat bij Bliss the Berry. Fantastische tropische horeca zaak, met o.a. heerlijke smoothies. Bij terugkomst gaan we af en aan zwemmen. Teun komt ook zwemmen en de mannen blijven bij elkaar. Ook om later Feyenoord te kijken. Ik was met Christol naar het strand om te kijken of we nog dochters hadden, haha. Die vermaakten zich opperbest en hadden ons niet nodig. We zijn lang blijven hangen en hebben gekletst met de ouders van Bram, Klaas en Kobus. Over leuke dingen, het eiland, de therapie, over die ellendige dingen als WLZ/PGB...daar kun je wel 3 dagen over vol kletsen. Krijg nou al weer stress over de nieuwe aanvraag. WLZ moet ook in gang gezet worden, maar daar moeten we ook het onderzoek van de Hondsberg voor afwachten. Er moet in Nederland namelijk eerst gelabeld worden voordat je de zorg mag krijgen die je nodig hebt! Ga ik me nu niet druk om maken, eerst hiervan genieten.

De 2e helft van Feyenoord kon ik gelukkig nog wel zien (maar ja, toen had ik alle goals al gemist!). En de Zwaantjes bleven lekker lang borrelen! Wat zijn het toch een stel toppers! Teun maakt ook stappen, zo mooi om te zien. Ik mocht hem heel lang op schoot hebben en kietelen. Wat heeft hij gelachen. Als ik een dolfijn wil horen, luister ik goed naar Teun. Die kan hij feilloos nabootsen.

Toch ook nog thuis gekookt. En daarna LAMA's gespeeld met z'n vieren. Imre en Hidde lagen om 21u in bed. Imre met rode konen (en schouders) van de hele dag in het water liggen. En Hidde kan dromen van zijn dolfijnvrienden, hij heeft van ons een knuffel van het CDTC gehad.

Morgen willen we naar een hondenopvang gaan. Maar dat wilden we al 2x ...plannen is hier lastig...je weet nooit wat de dag je brengt!

1. Dolphins4Teun:
    29 april 2022
    Prachtig verhaal weer ❤️ Zo knap van Hidde hoe snel hij het billen vegen oppikt hier!
    Was een heerlijke dag. Ongeplande chaos. X
  2. Hilde Dobbelsteen:
    29 april 2022
    Het is wel een intensief programma dat jullie hebben. Maar jullie genieten veel. Fijn om te lezen dat Hidde stapjes maakt.
  3. Kristel:
    29 april 2022
    Wat een mooie verhalen zijn het iedere keer weer om te lezen (bij ons in de ochtend). Zo fijn om te lezen dat Hidde zo geniet van de dolfijnen en daar zo ontspannen bij kan zijn. Hij heeft steeds een grote lach op zijn gezicht, wow!
  4. Simone:
    29 april 2022
    Top dag! Mooi om te lezen!
  5. Oma yvonne:
    29 april 2022
    Wat een verhaal weer , lijkt wel of ik ook in jullie bubbel zit , zit helemaal in het verhaal , een heel spannend boek , kijk weer uit naar de volgende bladzijde ! Belangrijkste is wel dat Hidde en Imre het zo goed doen met geweldige spelletjes , en. Dat de papa en mama er ook echt van genieten !!👍💋
  6. Anne-marie de groot:
    30 april 2022
    Fijn om te lezen dat er zulke geweldige resultaten zijn.
    Knap hoor!!!!
    XX