Dag 8; 3e therapiedag en Koningsdag🤴

28 april 2022 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Dit was 'm dan de dag (nou ja meer het korte moment) die je wist dat zou komen... (je kunt hem maar gehad hebben deze 2 weken). Het besef dat je kind anders is en er nog zoveel lagen onder zitten die je niet ineens kunt afpellen, kunt doorgronden of kunt oplossen. Ga hier nu niet dramatisch doen, maar soms komt het als een mokerslag binnen. Het hoeft niet eens iets specifieks te zijn, maar het zit er altijd. Er is ook niks erg gebeurd en gelukkig is het ook weer net zo snel voorbij als het kwam opzetten. Bij het nagesprek met Daphne zat er een knoop in mijn maag, doordat we toch ook moeilijke dingen bespreken. We merken dat Hidde (net als in 2019) een laag zelfbeeld en gebrek aan zelfvertrouwen heeft. Dat uit hij dan door juist boos te worden op een ander (vooral ons). Of door de regie te pakken en bijv te klikken. Of zich erg terugtrekt in zijn eigen wereldje. En het lastige is dit te doorbreken of er adequaat op te reageren. Dat kost ons veel kruim en de buitenwacht ziet vaak alleen maar dat boze mannetje of juist die verlegen kant. Van binnen stormt er veel bij hem, maar hij kan zich niet uiten. Gelukkig was het gesprek verder positief. Hij doet het heel goed en was heel trots dat zijn grote zus erbij was!

De dag begon prima. Hidde moest net voor vertrek nog poepen. Wij zeiden dat hij dat ook bij CDTC mocht doen om te laten zien hoe hij het doet, maar dat hield hij niet meer. Dus meteen de opdracht uitgevoerd van gisteren. Hij ging netjes 4 papiertjes aftellen en ging onderlangs poetsen. Na wat instructies ging hij het achterlangs proberen. Bij CDTC vertelde hij het zelf. In de middag moest hij nog eens...ook weer zelf geprobeerd!

Imre hoefde pas om half 9 te starten, i.p.v. half 8 met de Brusjes groep. Ze had dokdag. Dan mag ze de hele sessie op het dok bij Hidde zijn. De dolfijnentrainster legt veel uit en laat haar oefeningen uitvoeren met de dolfijnen. Kanoa was opstandig en wilde niet naar het dok komen. Hij bleef maar hard rondjes zwemmen, ook op zijn rug en de patser uithangen! Intussen werd Sami onderzocht door een arts (echo etc). Dit doen ze geregeld, ook om de handeling in te trainen stel dat er wel wat aan de hand is. Sami werd uit de controle gehaald en mocht beginnen met Hidde. Kanoa liet zich wel onderzoeken door de arts en later nam hij de oefeningen weer van Sami over. Kanoa was ook veel aan het sjansen met "de meiden uit het andere bad". Het zijn echt een stel pubers dan.

Wat een hoop oefeningen mocht Imre doen. Ook dansen en kussen natuurlijk. ook had ze een nieuwe oefening waarbij Kanoa super hard langs gescheurd kwam en iedereen op het dok nat spetterde. Imre was doorweekt en Hidde maar lachen. We mochten het laatste kwartier achter het dok plaatsnemen. Ook kwam de fotograaf van CDTC langs. Hopelijk heeft hij die 2 er goed op kunnen zetten.

Na de nabespreking hebben we wat gedronken in het Sea Aquarium (daar zit CDTC bij in en kunnen wij gewoon bezoeken), we waren dorstig. Ook een oranje muffin op en geproost op de koning. Hierna zijn we doorgelopen naar de Zwaantjes en samen in hun auto naar Willemstad gereden om Koningsdag te vieren. We wisten niet dat het zo'n feest was, hier op het eiland! Héél veel oranje.

Bijna 3 uur lang hebben we gestruind en ons verwonderd. Veel kraampjes of kleedjes, muziek, activiteiten voor jonge kinderen, maar vooral heel veel mensen. Het leek wel Amsterdam, ook qua hoeveelheid Hollanders. Totaal overprikkeld, hongerig en vermoeid zaten we om half 3 weer in de auto. Met een file op de Koningin Julianabrug (oprijdend), vanwege een flinke kettingbotsing. Maar chauffeur Christol heeft ons veilig thuisgebracht. Daar hebben we onze zwarte voetjes ten ruste gelegd. Ieder deed even zijn eigen ding. Kids aan de apparaatjes, Koen keek de Champions League en ik ging met een boekje in de zon. Waar ik even later door Hidde gewekt werd met de vraag of ik mee ging zwemmen. Uiteindelijk met zijn viertjes gaan zwemmen in het zwembad. En lang bij gekletst met andere CDTC gezinnen. Na het opdrogen een lekkere gin tonic gedronken en de foto's weer geordend. Nog een keer proosten op WA! Lekker thuis een kipsalade gemaakt. Hidde was weer ontspannen; zong flink mee met K3. Dat doet de mens weer goed!

Nog even een wandelingetje gemaakt om het vuilnis weg te gooien. Lag er een platte Berry op de weg (dat is een leguaan, die noemen wij allemaal Berry). Hidde keek er eens goed naar en vond het maar zielig. Of we hem niet even naar het ziekenhuis konden brengen, om te laten maken. Helaas makker, dat zal hem niet worden. Opeten kan ook (bij Jaanchies = restaurant), maar dat krijgen we niet over ons hart.

Vandaag was Kanoa toch nog lastig om te zeggen en werd het al snel Kanona...

Tot de volgende!

P.s. Het is me gelukt een paar video's toe te voegen

1. Majella:
    28 april 2022
    Fantastisch om te lezen. Wat boffen jullie toch met elkaar. Het is hard werken voor allemaal.
    Wat knap dat jij zo goed van je af kunt schrijven Bregje. Zo fijn om te lezen. Veel succes nog komende tijd. En fijn dat koningsdag ook goed gevierd is door jullie. Dikke knuffel.
  2. Wilma Drunen:
    28 april 2022
    Weer een prachtig verhaal bregje.
  3. Nicole:
    28 april 2022
    Zo mooi om deelgenoot te mogen zijn van jullie tijd op Curaçao. Ik word elke keer weer in je verhaal gezogen, je schrijft zo mooi maar ook de herkenning, slik...

Geniet van al het moois wat nog op jullie pad komt, ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal.
  4. Tessa:
    Hoi allemaal!
    Ik heb de afgelopen dagen gebruikt om alle geweldige reisverslagen bij te lezen. Wat mooi en leuk om jullie ervaringen zo te lezen! :) Ik gun Hidde en jullie een hele mooie en bijzondere tijd in Curaçao.
    En Hidde denkt zelf daar nog aan de Hardelhoeve, wat grappig! (iets met een geit die ook op Puk leek haha)
    Ik kijk uit naar het volgende verslag vol bijzondere ervaringen! Groetjes Tessa!
  5. Simone:
    28 april 2022
    Nou wist ook niet dan Koningsdag daar zo gevierd werd, wel leuk hoor. En dat binnen komen dat je kind anders is, dat is toch heel normaal. Het zou raar zijn als je het allemaal niets deed! Nou dikke knuffel vanuit het mooie Portugal. Geniet maar van het warme water daar. Ik heb in een zee gezwommen zo koud dat mijn huid geen gevoel meer had!