Dag 7; 2e therapiedag

27 april 2022 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Ik probeer hem kort te houden, haha...maar dat weet je nooit bij mij.

Weer een speciale dag! De 2e therapiedag, maar ook de dag dat we 4 jaar geleden afscheid moesten nemen van onze grote vriendin Vigo. Bij dat besef moest Hidde heel hard huilen. Maar gelukkig (zegt hij zelf) heeft hij nu een nieuwe vriendin (Loetje) en was Herkie (de parkiet) er ook al.

Imre moest zich al om half 8 melden voor de Brusjes groep. Ze gingen vandaag snorkelen bij Mambo Beach, met een groep van 6 leeftijdsgenoten. Ze kwam 2 uur later wild enthousiast terug. Ze had een murene, een kogelvis en kleine kwalletjes gezien. Gisteren heeft er iets Imre onder water geprikt, toen ze met Jet aan het snorkelen was, bij het hek van de dolfijnen. Ze heeft bij Flor (therapeut Brusjes) navraag gedaan en hij geeft aan dat het of Vuurkoraal is geweest of een klein kwalletje. Wij denken het eerste omdat we op dat stuk geen kwalletjes hebben gezien en wel koraal. Het gaf een rode plek, maar na verzorging heeft ze er vandaag geen last meer van.

Wij zijn om half 9 weer vol goede moed naar het CDTC gegaan. Hidde was wat stil en we kregen moeilijk contact. Hij gaf wel aan het leuk te vinden. Zodra hij zijn therapeuten zag leek hij op te klaren en daarna, bij alle voorbereidingen op het dok, leek hij echt te ontdooien. De dolfijnen kwamen op de pier al contact zoeken met Hidde. Toen Romy (dolfijnentrainster) er was met de koelboxjes met vis mocht "Team Hidde" op het dok stappen. Eerst zijn voeten over de rand en de 2 kwamen meteen de onderkant  van zijn voeten aanraken. Ze lieten zich gewillig aaien op de rug. Ze zijn net Loetje zei Hidde. Hidde heeft wat moeite met het uitspreken van Kanoa. Gisteren was het nog even Cornetto en vandaag begon hij met Kanola (gelukkig geen Corona). Na veel oefenen door alle partijen komt er al steeds vaker Kanoa uit. Wat en geweldige opdrachten heeft hij weer mogen uitvoeren! Vooral het halen en brengen van materiaal, gekke geluiden maken (ook scheetjes), spetteren, springen en de bal in de handen van Romy gooien zijn favoriet. Maar het allermooist vindt hij het knuffelen&kussen. Wat een pracht minuten zijn dat. Je vergeet er zelf van te genieten omdat we het steeds op camera willen vastleggen. Hij sluit zijn ogen en gaat helemaal op in het gevrij met die 2. Maar hij geeft ook al heel goed aan wanneer het genoeg is.

Bij het nagesprek zien alle partijen hetzelfde....wat een mooi contact is er ontstaan tussen iedereen van "Team Hidde". Een heel goede 2e dag! Hij kijkt nu Daphne beter aan, of kijkt scannend achterom naar haar. Praat ook met haar, maar voornamelijk tegen de dolfijnen. Antwoord kort op Daphne. De dolfijnen noemt hij steeds schatje of poepie. "Kom maar schatje, ik ben bij jou". De dolfijnen werken goed samen, wat altijd spannend is met 2 mannetjes in één bad. Hidde houdt ze goed uit elkaar en maakt ook keuzes wie welke opdracht eerst mag doen bijvoorbeeld. Op het dok hebben ze gewerkt aan het dagprogramma (middels picto's en foto's). Ook is hij "gemasseerd" met een sensomotorische bal. Om hem actief te houden hebben ze hem deze oefening ook op de armen van Britt laten doen. Hij mocht bepalen hoe vaak (hij koos 6x).

Vòòr de therapie met de dolfijnen werken ze ook altijd nog binnen. Ze doen het wetsuit aan en pakken de nodige spullen. Ook is er dan gelegenheid voor therapeutische oefeningen. Hidde heeft vandaag gewerkt aan het leren billen afvegen. De stoel was de wc. En de billen zijn 2 opgeblazen ballonnen met natte verf ertussen. Gelukkig kende hij al veel stappen (papier vouwen en gebruik bijv.). Ze baalden wel toen we om half 9 vertelden dat hij net thuis zijn darmen nog had geleegd, anders hadden ze het in het echt kunnen oefenen!

Na de therapie moest hij erg nodig rust hebben. Heeft een tijd zitten gamen en flink gedronken (water, dames en heren). Koen en ik zijn boodschappen gaan doen. Wilden graag de Appie in (hier heeft dat van der Tweel). Heerlijk je bekende producten te zien, maar schrik niet van de kassabon 🤣. Imre lette op Hidde thuis, handig zo'n oppas aan huis. Iedereen was moe en hangerig. Rond 14u naar het strandje, maar rond half 4 kregen we een bui over ons heen. Koen en Imre zijn terug naar huis gesnorkeld. Pakezels Hidde en Bregje namen de spullen mee. Gelukkig is het niet ver. Even het huis opgeruimd en geluierd. Ik schrok om 17u buiten in het zonnetje wakker. Om half 6 hadden we de CDTC borrel. Alle ouders, kinderen en begeleiders van CDTC zijn er dan. Gezellig bijkletsen of elkaar ontmoeten onder het genot van een hapje en een drankje. Om kwart voor 7 werden we eruit geveegd...dat was jammer. We vroegen of het morgen weer kon...

De avond voortgezet bij Hemingway met de Zwaantjes. Maar vooral Teun en Hidde waren bekaf. Hidde raakt geprikkeld en kan weinig hebben. Thuis nog een beker drinken en naar bed. Nu begint het hier ineens te plenzen, maar ik zit droog onder het afdak. Qua weer hebben we nog niet altijd het zonnetje, maar de temperatuur is heerlijk. Stuur wat jullie kant op.

Morgen wordt ook hier Koningsdag uitbundig gevierd (in Willemstad). We gaan onze oranje outfitjes maar eens bij elkaar rapen!

Fijne feestdag voor ieder!

1. Jessica:
    27 april 2022
    Weer een prachtig verhaal! Goede 2e dag💪🏻.
    Hopelijk heeft Im weinig last..Geniet van Koningsdag vandaag, wij proosten hier samen op en met jullie! Dikke kus
  2. Wilma Drunen:
    27 april 2022
    Wat een mooie verhalen al daar, super om het zo te lezen bij het wakker worden😊
  3. Oma yvonne:
    27 april 2022
    Weer een mooi en druk programma voor jullie ! Ook hier veel oranje voor onze “Willem “
    Ik kijk nu al weer uit naar de volgende blog, ik raak eraan verslaafd !mooie foto,s Bregje en Koen!
    Imre en Hidde een dikke kus van mij 💋
  4. Fam Vermeer:
    27 april 2022
    Wat een mooie verhalen in te lezen elke ochtend! Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben daar en prachtige foto’s weer!😘
  5. Dolphins4Teun:
    27 april 2022
    Mooi verhaal weer, wat gaan onze mannen toch lekker tijdens de therapie. Dat er daarna niks meer met ze te beginnen valt nemen we voor lief 😂🙈😘
  6. Brigitte:
    27 april 2022
    Fijn om te lezen dat jullie allemaal er veel van genieten. Mooie verhalen ik geniet er ook van. Mijn dank daarvoor.
  7. Helga:
    27 april 2022
    Blijft heel bijzonder om jullie belevenissen te lezen >
    Ennuh...'t Is gelukt hoor met 'een beetje van die temperatuur hier naartoe sturen'! Prima Koningsdag hier...'Met eens zónder 💦' iig!!
  8. Simone:
    28 april 2022
    Wat goed allemaal, het heeft wel impact op Hidde zoals ik lees. Maar dan weet je in ieder geval dat het wel iets doet.
  9. Anne-marie de groot:
    30 april 2022
    Goed te lezen dat het een goede dag is geweest.
    Vergeet niet te genieten :-)
  10. Ria van poppel:
    2 mei 2022
    Wat zijn jullie lekker bezig met je huiswerk! Ik geniet van jullie verhaal en de mooie foto's.
    Ria