Dag 15; 8e therapiedag

5 mei 2022 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Wat een dag was dit weer! En toch houd ik het verhaal deze keer kort, laat thuis van een avondje met heel veel mensen...Jullie hebben het toch te druk met het vieren van Bevrijdingsdag om een enorme lap tekst te lezen!

Hidde begon bij het strand van Hemingway. Daar konden wij een drankje pakken terwijl Hidde (in het mooiste klaslokaal wat je maar kan bedenken) aan een aantal oefeningen deed. Met een grote mat en flippers aan. Om 9.10u lag hij een stukje verderop in het bad met de dolfijnen. Het was een goede therapiesessie. De mannen deden, ondanks de harde wind en de hormonale "probleempjes" goed mee. Ook weer een aantal oefeningen samen. En Hidde mocht meteen de flippers aan in de lagune. Halverwege heeft hij ook zijn snorkel opgezet en kon hij zien wat de dolfijnen uitvoeren onder water. Hij was er erg enthousiast over. Ook hierin voelt hij zich nu serieus genomen en een grote jongen. Hij kreeg de kaartjes behulpzaam (voor o.a. het meedragen van de spullen naar CDTC) en avontuurlijk (omdat hij zelf om deze activiteit gevraagd had). Wat is ie trots als we het er naderhand met heel het team over hebben! Zijn omgeving moet hem tijd en vertrouwen geven, dan is de kans op groei het grootst. Dat doen we natuurlijk zoveel mogelijk en uit de samenwerking die we nu hebben moeten we datgene pakken dat ons past. We kregen ook al complimenten over hoe hard we er hier al aan werken.

Imre had met de Brusjes een dolfijntrainer dag. Jennifer leerde hen de kneepjes van haar vak. Ook mochten ze in de koeling waar de vis ligt voor de dolfijnen. "Het stinkt er en het is koud" zegt Imre. Maar verder was het heel leuk. Oh ja en daarna hebben ze 6 potjes Weerwolven gespeeld. Wat een clubje is het bij elkaar. Dit jaar geen diepgaande gesprekken, open brieven naar elkaar of steun bij het omgaan met je speciale broer/zus, maar genieten en ontspannen. Daar waar nodig is de begeleiding er voor hen.

Bij thuiskomst even relaxen. Koen met Hidde zwemmen in het zwembad en Imre en ik even struinen over Mambo Beach en een Summer Feeling smoothie bij Bliss the Berry. Oh ja en Imre koos nog een heerlijke wafel, met een giga bak fruit. Samen bijgekletst over de Brusjes en ook over de groei van Hidde. Haar ook uitgelegd wat we van haar mogen verlangen en dat het soms zo moeilijk is om zus van te zijn. Natuurlijk (zoals elke puber) vindt ze dat er soms met 2 maten wordt gemeten. Maar we konden goed bespreken waarom er bij de één anders gehandeld kan worden dan bij een ander. Dat lijkt dan oneerlijk, maar het heeft een reden. Ze ziet dat wel in...behalve als ze in een boze bui is 😋

Om half 2 gingen Koen en Imre op avontuur! Met 6 anderen (Arjen, Jente, Aad, Bram, Hans en Jet) zijn ze een 3 uur durende tocht op Quads gaan doen. Wat stoer en hoe vies kwamen ze terug, haha. Imre veilig achterop bij papa. Skibril op (voor de lenzen) en een sjaal voor de mond. Zo zijn ze door de binnenlanden van Curaçao gereden. Met af en toe een onderling wedstrijdje. Voor Hidde was dit nog een beetje te vroeg en mama bleef jaloers achter. Maar goed het was een papa en kind uitje!

Mama is met zoonlief, Christol en Teun eropuit gegaan! Pinpas mee natuurlijk...die guldens zijn niet aan kleding uitgegeven, maar aan weer een smoothie. Nooit genoeg fruit hier in de hitte! Ook een taartje om te delen. Wat hebben de mama's genoten. Van onze zonen, van de gezellig ober (helaas alleen knipoogjes voor mannen), van het zonnetje, van dat beetje rust. Teun was een beetje aan het draken. Hij speelt altijd met een zonnebril en de laatste tijd gooit hij die steeds weg. Het liefst richting onmogelijke plekken. Nu dus ook...na eerst een redding van Chris, mikt hij hem nu van 1 hoog naar beneden. Maar daar was onze Freek Vonk (Hidde dus)...op weg naar avontuur. En stelde zelf voor om de bril te gaan halen. Met een big smile! Dat winkelcentrum zelf door, trap af, bril pakken en weer terug. Zijn heldendaad werd beloond met complimenten en samen zochten we naar de kwaliteit die erbij past. Dat is nog lastig. Zelf kwam hij met zelfstandig. Ik vond het ook behulpzaam en avontuurlijk (zo alleen op pad). Konden we meteen de link leggen met de therapie. Hij zat sowieso op de praatstoel. Ging mooi het gesprek aan met Christol en had steeds wat te zeggen. Ook toen Teun daarna het lege smoothieglas op de grond mikt, haha. Dat mag niet Teun, zei Hidde. Na dit uitje gaan zwemmen bij het zwembad van Teun en Christol. En nog even in de zee. Toen vlug douchen. Net voordat ik weg zou gaan kwamen er 2 stoere Quad rijders thuis. Die moesten zich eerst buiten uitkloppen😉 en daarna de douche in.

Om 18u hadden we een date met uiteindelijk 30 man! Allemaal CDTC mensen waar we gezellig mee omgaan. De één bij CDTC, de ander vanuit Stichting Tess of vanuit het resort waar men verblijft. Een feest van herkenning! Allemaal een zorgintensief kind, maar dat was zeker niet het hoofdonderwerp. Het was vooral luchtig en gezellig. De kinderen aan een grote tafel en de ouders aan een andere. Hemingway had het super voor elkaar. Snel met eten, drankjes en uiteindelijk de gesplitste rekening. Nog wat nagetafeld met de familie Jetten (van Stichting Tess) en om 21.30u naar huis. Hidde trok het niet meer. Ook is hij dan uit zijn ritme, want hier ligt hij er tussen 20.30 en 21u in.

Fijne dag allemaal!

1. Rhonda Geerts:
    5 mei 2022
    Nou, klinkt als weer een super dag voor jullie allemaal, geniet nog lekker van alles 😘
  2. Dolphins4Teun:
    5 mei 2022